dejansensinzuidamerika.reismee.nl

Chili en de zuidelijkste stad ter wereld

In het zuiden van Patagonie hebben we diverse wandelingen gemaakt van soms wel 10 uur lang. Voornamelijk door de het klimmen was het af en toe op het randje van leuk of niet leuk maar de ongelofelijke mooie plekken die we onderweg tegenkwamen maakte het altijd weer zeer de moeite waard. Iedere keer denk je dat het niet mooier kan maar steeds wordt het geëvenaard of overtroffen. We hebben ook een gletsjer wandeltocht gemaakt met spikes onder onze schoenen. Nog nooit eerder gedaan en dat was spectaculair.

Vanuit zuid Patagonie in Argentinië zijn we met een bus naar het Torres del Paine Nationaal Park in Chileens Patagonie gereden. Dit park staat in alle gidsen beschreven als het mooiste park ter wereld. Of dat zo is ….geen idee…….maar ontzettend mooi was het in ieder geval wel. We blijven ons hier de hele dag een beetje uit en aan kleden. Het weer kan per dag 4 seizoenen schelen. Ijskoude wind en dan plots weer windstil. Wolkenluchten afgewisseld met zonnig en best warm. Plotsklaps regen of sneeuw. Het is dus fleece aan en weer uit, regenjas aan en weer uit.

Eergisteren zijn we per vliegtuig naar Ushuaia in Argentinië gevlogen (vuurland) Dit is de zuidelijkste stad ter wereld en de poort naar Antarctica. We hebben een auto gehuurd en een bezoek gebracht aan het nationale park in Vuurland (Tierra de la Fuega) en een 2 tal boottochtjes gemaakt over het beroemde Beagle Kanaal. Een keer per klein zeilbootje, plat op het water door de enorm harde wind, zeiknat en koud (maar toch leuk) en een keer met een catamaran. Veel zeeleeuwen en pinguïns gezien. Jammer dat we geen geurstrip kunnen uploadenJ je ruikt die beestenboel ver voordat je ze ziet… Gisterenavond zijn we hier koningskrab gaan eten (omdat dat hier vandaan komt). Hartstikke lekker. Je bestelt in Argentinië geen wijn per glas maar je krijgt gewoon een hele fles. De kurk wordt op tafel gelegd en wat niet op is neem je gewoon mee naar huis. Niet dat dit bij ons al een keer aan de orde is geweest , dat snap je wel. Wij drinken alles netjes opJ

Vanmiddag vliegen we van Ushuaia weer terug naar Buenos Aires waar we nog 1 dag doorbrengen alvorens van vrijdag op zaterdagnacht naar Peru te vliegen. Eindconclusie wat betreft Patagonie: De afstanden zijn enorm maar de natuur is adembenemend en het was het reizen meer dan waard!

Kimmie en Thijs, Britteke en tante Didi een hele goede vlucht gewenst. Jullie worden op Lima airport opgehaald en we zien jullie zaterdagavond.

Voor alle anderen: jullie horen weer van ons vanuit Peru.

Liefs,

John en Jacqueline

Harry

De verhalen worden steeds indrukwekkender. Ben nu al benieuwd naar Peru met een uitgebreide familie Jansen.
Veel plezier met zijn allen.

Kim (&Thijs)

Wij zijn druk onze tas aan het pakken! Zoveel zin in!
Tot snel!
Dikke kus...

Mariël

Het serveren van de wijn is hetzelfde als bij Hans en mij haha, alles op of mee naar huis ;) We hebben gister de sleutel van Britt gekregen van jullie auto zodat we jullie kunnen komen halen. Admiraal vond het erg fijn hier. De opening was grandioos en het afscheid verdrietig. Blij als we jullie weer zien over een paar weken. Geniet van jullie gezinnetje en geniet van Peru dikke kus van je zus XXX

Yvonne

Heel veel plezier met z'n allen! Geniet ervan!
Ben benieuwd wat jullie van Peru vinden.
Liefs

Mam en Oma

Wat hebben jullie toch een heerlijke reis Ik wordt er nog jaloers van. Ik ben met onze John naar een musical geweest naar SCHEVENINGEN BILLY ELLIOT .HEB ERG genoten wat fijn dat Kim Britt Thijs en Miriam nu ook bij jullie zijn Maak er maar een leuke tijd van .Geniet met volle teugen .Een dikke kus voor jullie allemaal. wacht weer op de volgende verhalen .xxxxxx

Harry

zusje let op met de hoogte.